Prva nagrada za 2011. godinu

Damir Bartol Indoš

izložba 5

Šahtofon, 2011

interaktivna audio-video skulptura; 115 x 50 x 240 cm; autor: Damir Bartol Indoš/koncept i tekst: Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo/suradnik za sliku i zvuk: Ivan Marušić Klif/svjetlo: Damir Kruhak/foto: Ratko Mavar

Obrazloženje žirija

Instrument, odnosno „muzički stroj” ili „kolektivni asamblaž”, kako ga autor naziva, sastoji se od opruga različitih dužina i širina pričvršćenih za unutrašnjost rezonantne četverodijelne šaht-konstrukcije. U unutrašnjosti svakog dijela nalaze se svjetla i nadzorna kamera za snimanje rada ruku i opruga, čija se slika projicira na vanjskoj plohi Šahtofona. Autor razvija vlastiti koncept – shizofoniju, odvajajući zvuk i sliku od izvora. Umjesto revolucionirati, Indoš će za svoje umjetničke geste radije koristi riječ shizofrenizirati, budući da se taj postupak nalazi onkraj nasilja, kao individualni oblik pobune koja ne uznemiruje javnost. U svakom slučaju, tvrdi Indoš, „potrebno je tražiti nova i maštovitija, nikad prije realizirana rješenja protiv aparata vlasti”.

Obrazloženje žirija

Osebujni instrumenti koji se već godinama pojavljuju u predstavama i performansima Damira Bartola Indoša nastaju od različitog reciklažnog materijala, civilizacijskog otpada i funkcioniraju kao zvučne instalacije. „Muzički stroj” ili „kolektivni asamblaž”, kako sam autor naziva recentni šahtofon, moguće je dovesti u vezu s tradicijom Fluxusa i neoavangarde, Prepariranim klavirom Johna Cagea primjerice, ili performansima Georga Brechta. No instalacija sastavljena od opruga, poklopaca za šahtove, automobilskih farova, mikrofona i nadzornih kamera, jednako će dobro funkcionirati i danas, otvarajući mogućnost interpretacije na temelju suprostavljenih pojmova unutra/van; kriptičnog, zatvorenog, anarhičnog svijeta unutra i njegovog odvajanja i emitiranja u vanjski, javni prostor. Indošev Šahtofon u zbirci muzeja suvremene umjetnosti donosi jednu čitavu priču, ne samo o njegovu konceptu postajanja čovjeka-šahtofona i razvijanja ideje shizofonije odvajanjem zvuka i slike od izvora, kao još jedno autorovo traganje za autentičnim oblicima pobune protiv globalnih stereotipa društva, nego će, posredno, obogatiti muzej pričom i o samom umjetniku. Od kraja sedamdesetih godina prošloga stoljeća Damir Bartol Indoš sudjeluje u stvaranju antikazališta poznatog pod nazivom Kugla glumište, ali i poslije, kada djeluje samostalno, nastavlja misiju pomicanja granica između različitih umjetničkih disciplina, kršenja tradicionalnih kanona, te suverenog stvaranja platforme za otvaranje prostora slobode novim mogućnostima umjetničkog izraza.

Stručno povjerenstvo:

Snježana Pintarić, predsjednica, ravnateljica MSU Zagreb i viša kustosica; Evelina Turković, zamjenica predsjednice, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka; Bart de Baere, ravnatelj Muzeja suvremene umjetnosti M HKA, Antwerpen; Dunja Blažević, povjesničarka umjetnosti, direktorica Centra za savremenu umjetnost Sarajevo; Darko Fritz, teoretičar, kustos i umjetnik; Radmila Iva Janković, kustosica MSU Zagreb; Zlatko Kopljar, multimedijalni umjetnik.

Zatvori

izložba 5

MSU ZAGREB

Avenija Dubrovnik 17
10000 Zagreb, Hrvatska

UTO–NED: 11–18 sati
SUB: 11–20 sati
PON i praznici: zatvoreno