Treća nagrada za 2016. godinu

Ines Matijević Cakić

izložba 10

Portret s kosom, 2017.

crtež kosom na tkanini, tekst; crtež: 150 x 110 cm, tekst: 55 x 36 cm

Obrazloženje žirija

Portret s kosom svojevrsna je memorabilija na značajan događaj u mome životu, prvo šišanje moje kćeri Nole. Ovaj je rad vizualna subjektivizacija iskustva koja je proizašla iz istraživanja Noline i moje intersubjektivnosti, našeg zajedništva, komunikacije i procesa identifikacije. U ovom radu istražujem i preispitujem kulturološke stereotipe vezane uz poimanje kose kao atributa ženstvenosti i rodnog identiteta. Nametnute stereotipe pokušavam udaljiti od vlastitog poimanja ženskog bića, baš kao i moja kći, no oni nam se objema vraćaju sa svakim novim pokušajem. Rad je iskazan slikom i tekstom. Slika je iskazana motivom Nolina portreta koji sam skicirala u frizerskom salonu za vrijeme iščekivanja šišanja. Isti portret interpretiran je na platno linijama satkanim od ošišane kose. Tekstualnim dijelom ovog rada iskazani su moji kratki dnevnički zapisi u kojima bilježim složene procese prihvaćanja Drugoga, preispitivanje mojih vlastitih očekivanja i kulturološki učahurenih ideala.

Obrazloženje žirija

Kosa je od antike simbol životne snage, ona je snažna gesta individualnosti ali i pripadnosti određenoj društvenoj skupini, iznimno je važna u našim svakodnevnim ritualima, kao što je i predmetom religioznih vjerovanja, mitova i fikcije. Kosa nije samo naš prirodni ukras i zaštita glave, ona je kao rijetko koji dio tijela nositelj mnogobrojnih simboličkih značenja. Hebrejski sudac Samson izgubio je snagu kada mu je odrezana kosa, a zbog crvene boje kose žene su u srednjem vijeku proglašavali vješticama. Umjetne kose i ekstremno velike perike u 17. stoljeću odražavale su pripadnost visokom staležu u Francuskoj, dok je sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća punk pokret osebujnim frizurama unosio nemir u malograđansku sredinu Europe. Čuvanje uvojka kose u novčaniku ili u medaljonu na ogrlici drage nam osobe i danas je uvriježen običaj u mnogim kulturama, a posebice u razdoblju bidermajera u 19. stoljeću razvila se umjetnost izrade memorabilija od kose. Nevjerojatnom preciznošću majstori su izrađivali filigranske ogrlice i broševe i minijaturne portrete. Dolaskom fotografije izumrla je ta djelatnost, ali od razdoblja nadrealizma i radova Meret Oppenheim i Mimi Parent do danas vrlo često susrećemo temu kose kao predmet umjetničkih radova. Ines Matijević Cakić u svom radu Portret s kosom na suzdržan i jednostavan, ali dojmljiv način, govori upravo kosom o temi koja je duboko emocionalna i osobna s jedne, a zapravo tako univerzalna i vječna s druge strane, govori o odnosu majke i kćeri rječnikom umjetnice koja se već iskazala kao izvrsna crtačica i ovom prigodom to ne mora ponovno dokazivati. Ines je zabilježila ganutljiv životni trenutak rafiniranim likovnim jezikom te žiri smatra da rad zaslužuje biti dijelom zbirke Muzeja suvremene umjetnosti i dodjeljuje mu treću nagradu.

Stručno povjerenstvo:

Snježana Pintarić, predsjednica, ravnateljica MSU Zagreb, muzejska savjetnica; Katrin Bucher Trantow, viša kustosica, Kunsthaus Graz; Nataša Ivančević, zamjenica ravnateljice i muzejska savjetnica MSU Zagreb; Ivan Posavec, fotograf i diplomirani snimatelj; Rainald Schumacher, kustos i direktor, Office for Art, Berlin.

Zatvori

izložba 10

MSU ZAGREB

Avenija Dubrovnik 17
10000 Zagreb, Hrvatska

UTO–NED: 11–18 sati
SUB: 11–20 sati
PON i praznici: zatvoreno