Prva nagrada za 2012. godinu

Dalibor Martinis

izložba 6

Dalibor Martinis razgovara s Daliborom Martinisom, 1978/2010.

(medijski projekt Data Recovery 1978/2010, Western Front, 1978 – 2. program HTV, 2010.) video; trajanje: 9’50’’

Obrazloženje žirija

Video prezentira projekt putovanja kroz vrijeme u kojem umjetnik susreće samoga sebe nakon trideset i jedne godine. Prvo pitanje na koje umjetnik traži odgovor od samog sebe glasi: „Da li je Dalibor Martinis živ?” Izložena video dokumentacija performansa prikazuje video zapis iz 1978. godine suočen „licem u lice” s video zapisom iz 2010. u formi video intervjua. Performans je jednom izveden pred publikom u Western Front Art Centru u Vancouveru, a televizijsku izvedbu imao je u emisiji „Drugi format”, na 2. programu Hrvatske televizije.

Obrazloženje žirija

Umjetnik u ovom jedinstvenom projektu istražuje osobno vrijeme u vremenu medija – iz dvije točke u vremenu, Dalibor Martinis razgovara sam sa sobom, o sebi i svojem poimanju umjetnosti. Pokazuje se pri tome kako su vrijeme medija i čovjekovo vrijeme ipak nespojive kategorije. Televizijska slika može se zajedno montirati, no čovjek iz sadašnjeg vremena, iako se na prvi pogled tako čini, ipak ne može stvarno razgovarati sam sa sobom u nekom drugom vremenu. No, to ne znači da nije moguće postaviti u odnos dva iskaza, pri čemu kontekst vremena koji je obilježio obje snimke, te vremenski razmak između njih, postaje prava tema ovog rada.

Žiri drži da se radi o iznimnom djelu ovog priznatog umjetnika u kojem su sublimirane sve kvalitete dosadašnjeg Martinisova rada. Rad je izniman na više načina, duboko je osmišljen te je izvrsno napravljen, a relevantan je od samog njegovog nastanka s kraja sedamdesetih do danas. U ovom videu očituje se Martinisovo maestralno vladanje medijima – rad na jedinstven i vrlo dojmljiv način objedinjuje povijest hrvatskog videa s umjetnošću performansa i TV-umjetnošću, postižući na taj način vremensku i prostornu premosnicu, odnosno obuhvaćajući vrijeme u kojemu su se i na osobnim i na društvenim razinama dogodile mnogobrojne promjene koje su utjecale kako na život samog umjetnika, tako i na život svih nas te se na taj način otvorio neograničen prostor empatije. Ovaj autorefleksivan i psihoanalitički rad nastao je u trenutku u kojemu nam je dugoročno razmišljanje gotovo onemogućeno, primorani smo na trenutačne i kratkoročne odluke, a informacije i promjene u načinu prenošenja informacija su toliko brze da s nevjericom promatramo umjetnika koji je sam sebi dao rok od trideset godina i koji uporno i dosljedno, ali uvijek na nov, svjež i inventivan način slijedi svoj put, od vizionarskih sedamdesetih do globalizacijskih i kriznih godina 21. stoljeća. Martinis i u ovom razgovoru sa samim sobom, kao i u nizu drugih radova dotiče mnogobrojne umjetničke, društvene i političke teme, postavljajući direktna, ironična, jednostavna ili komplicirana pitanja, te ovaj rad zbog svoje sadržajne i medijske sugestivnosti postiže i interaktivni učinak „uvlačeći” posjetitelje u dijalog s ekranom. Zbog toga Martinisov eksperiment nije samo eksperiment po sebi već je slojevito, socijalno angažirano i istodobno univerzalno, uvijek aktualno djelo.

 

Stručno povjerenstvo:

Snježana Pintarić, predsjednica, ravnateljica MSU Zagreb; Bart De Baere, ravnatelj Muzeja suvremene umjetnosti Antwerpen; Dunja Blažević, povjesničarka umjetnosti, direktorica Centra za savremenu umjetnost Sarajevo; Darko Fritz, teoretičar, kustos i umjetnik; Radmila Iva Janković, kustosica MSU Zagreb; Zlatko Kopljar, multimedijski umjetnik; Evelina Turković, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka.

Zatvori

izložba 6

MSU ZAGREB

Avenija Dubrovnik 17
10000 Zagreb, Hrvatska

UTO–NED: 11–18 sati
SUB: 11–20 sati
PON i praznici: zatvoreno